U bent hier:

Studie naar derde treinperron Amsterdam Zuid

14/03/2024

Het ministerie van I&W heeft aan ProRail opdracht gegeven voor een planning- en studiefase naar een toekomstig derde treinperron voor station Amsterdam Zuid. Het station heeft nu twee perrons. Zuidasdok houdt rekening met een derde perron. 

Waar in Zuidas

Een derde treinperron, naast de twee metroperrons, past in een groter plan om Amsterdam de komende jaren via het spoor bereikbaar te houden. De bouw ervan kan pas beginnen wanneer de A10 Zuid op deze locatie in een tunnel ligt. Zonder die tunnel is er onvoldoende ruimte voor een derde perron, met twee extra treinsporen.

Voorkeursbeslissing

De besluitvorming over een toekomstig derde treinperron is eind vorig jaar een fase verder gekomen, schrijft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) op 1 maart in een brief aan de Tweede Kamer. Het ministerie van I&W, de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam met medewerking van ProRail en NS hebben gezamenlijk de zogenoemde ‘Voorkeursbeslissing MIRT-verkenning derde perron Amsterdam Zuid’ genomen. Dit besluit volgt op een verkenning die in 2018 is gestart en maakt het rijden mogelijk van internationale hogesnelheidstreinen naar station Amsterdam Zuid in plaats van naar station Amsterdam Centraal.

Toenemende drukte

De verplaatsing van het internationale treinverkeer naar station Amsterdam Zuid maakt deel uit van een groter plan om de toenemende drukte op het spoor de komende jaren het hoofd te bieden. Hiervoor is de aanleg nodig van een nieuw derde treinperron met twee treinsporen aan de zuidzijde van station Amsterdam Zuid, inclusief trappen, roltrappen en liften. Het huidige zuidelijke treinperron – in de toekomst dus het middenperron – wordt dan aangepast voor de aankomst en het vertrek van hogesnelheidstreinen. Aan de zuidzijde is onder het nieuwe perron en het middenperron een lounge beoogd voor hogesnelheidstreinen naar niet-Schengenlanden. Deze lounge is voor treinreizigers die vertrekken naar het Verenigd Koninkrijk (Londen) en daar zal de persoons- en bagagecontrole plaatsvinden. Treinen naar bijvoorbeeld Brussel en Parijs vertrekken eveneens vanaf het middenperron, maar de reizigers maken gebruik van de normale opgangen (zonder douane).

Samenhang met tunnel A10 Zuid

De bouw van een derde treinperron met alles wat daarbij komt kijken is momenteel geen onderdeel van Zuidasdok. Maar door de snelweg ter hoogte van het station te ondertunnelen, maakt Zuidasdok het derde perron wel mogelijk. Ook is de extra stationspassage die nu gebouwd wordt, de Brittenpassage, al voorzien van een dak waarover treinen kunnen rijden op de twee extra sporen. Uiterlijk in 2027 wordt besloten of het project derde treinperron als laatste bouwstap wordt toegevoegd aan het programma Zuidasdok. Of dat, andersom, enkele onderdelen van Zuidasdok worden toegevoegd aan het project derde perron. De bouw van een derde treinperron zal naar verwachting niet voor 2030 plaatsvinden.