U bent hier:

Zuidasvisie

Zuidasvisie: De rol van de Irenebuurt in de laatste fase van de Zuidas-transformatie

De Vereniging Irenebuurt Amsterdam (VIA) vertegenwoordigt de belangen van bewoners in een buurt die direct grenst aan het hart van de Zuidas. Deze zone ondergaat nog zeker tot 2040 een grootschalige ruimtelijke transformatie. VIA deelt daarom haar visie op deze nieuwe ontwikkelfase, met oog voor leefbaarheid, verbinding en de rol van de Irenebuurt als groene schakel tussen stad en Zuidas.

Fasen van ontwikkeling

De Zuidas-ontwikkeling is te verdelen in drie fasen:

  1. 1990–2010: Conceptontwikkeling en visievorming.

  2. 2010–2025: Vaststelling en uitvoering van drie grote deelplannen (Fred. Roeskestraat, Strawinsky, Beethoven).

  3. 2025–2040: Realisatie van afzonderlijke projecten, waaronder kantoren, woningen en infrastructuur, waaronder een nieuwe Openbaar Vervoer Terminal (OVT) met ondertunneling.

Drie uitgangspunten voor een succesvolle transformatie

Voor een leefbare, toekomstbestendige Zuidas zijn volgens VIA drie randvoorwaarden essentieel:

  1. Goed nabuurschap

    Behoud van het groene, rustige karakter van de Irenebuurt en duidelijke afspraken over overlastbeperking vanuit bouw en evenementen.

  2. Verbinding

    De Zuidas mag geen barrière vormen tussen buurten, maar moet voetgangers- en fietsverbindingen verbeteren richting Buitenveldert en Amstelveen.

  3. Verblijfswaarde

    De Zuidas moet ook iets betekenen voor omwonenden – niet alleen werken en bouwen, maar ook leefkwaliteit, veiligheid en aantrekkelijke openbare ruimte.

De waarde van de Irenebuurt

De Irenebuurt vervult een verbindende rol tussen:

  • de stad (Berlage-structuur),

  • de Zuidas (hoogbouw),

  • en Buitenveldert (Van Eesteren-wijk).

De buurt kent een hoge ruimtelijke kwaliteit, sterke sociale cohesie, bijzondere architectuur en een belangrijk aandeel groen. Samen met het Beatrixpark vormt het een ecologisch lint van het Amsterdamse Bos tot de Amstel. Dit maakt behoud en versterking ervan van stedelijk belang.

Nieuwe fase: van visie naar individuele projecten

Vanaf 2025 verschuift de focus van gebiedsvisie naar de uitvoering van losse projecten, elk met hun eigen effecten op verkeer, water, geluid, licht en leefbaarheid. Denk aan projecten als:

  • Convent,

  • Habitat Royale,

  • Strawinskyhuis,

  • Thomaskerk,

  • Philips,

  • FR55,

  • en de ondertunneling bij Station Zuid.

Deze verschuiving vraagt van bewoners gerichte, op maat georganiseerde betrokkenheid. De VIA ondersteunt dit waar mogelijk, maar is afhankelijk van capaciteit en inzet van vrijwilligers.

Verenigingsstrategie en toekomstbestendigheid

De VIA blijft zich richten op onderwerpen met breed effect, zoals:

  • wateroverlast,

  • parkeerdruk,

  • verkeersveiligheid,

  • en bouwgerelateerde hinder.

Gezien de toenemende complexiteit is een stevige juridische en financiële basis nodig. De gewenste buffer wordt verhoogd van €60.000 naar minimaal €200.000 (voor twee juridische procedures).

De vereniging wil bewoners blijven ondersteunen via:

  • een informatieve website,

  • nieuwsbrieven,

  • borrels en ledenbijeenkomsten,

  • thematische overleggen met trekkers per onderwerp.