Waar in Zuidas
Jan Vonk
We gaan gedurende de zomer van 2024 het meest noordelijke metrospoor en -perron verhogen. Dat is nodig voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Bovendien moet het spoorbeveiligingssysteem om deze wijziging te kunnen doorvoeren een software update ondergaan. Om die reden nemen we het betreffende metrospoor gedurende 7 weken volledig buitengebruik: van 6 juli tot en met 25 augustus. Over dit spoor rijden normaal gesproken metrolijnen 50 en 51 richting Isolatorweg. Deze metrolijnen zullen gedurende de gehele periode blijven rijden, maar ze delen dan het spoor voor de lijnen 50 en 51 de andere kant op: richting Gein en Centraal Station.
Wat betekent dit voor de reiziger?
Voor de metrolijnen 50 en 51 geldt dat deze van 6 juli t/m 25 augustus in beide richtingen blijven rijden, maar minder vaak. In plaats van 12 metro’s per uur per richting, vertrekken er deze periode 4 per uur per richting. ‘Om zo veel mogelijk metro’s te kunnen laten rijden over dat ene spoor, hebben we ervoor gekozen om een ‘knip’ te maken bij station Amsterdam Zuid’, zegt senior verkeersspecialist van het GVB Ger Walstra. ‘Wie tussen metrostation Amstelveenseweg en station Amsterdam RAI reist, zal dus moeten overstappen bij station Amsterdam Zuid.’ De Noord/Zuidlijn rijdt gedurende de gehele periode volgens de normale dienstregeling.
Op de centimeter vastgelegd
‘In het spoorbeveiligingssysteem S&C (wat staat voor Signalling & Control, redactie) is alles zeer nauwkeurig geregeld’, legt Walstra uit. ‘Denk bijvoorbeeld aan het tijdstip waarop de metro vertrekt, maar ook de plek waar de metro bij het perron stopt. Dat is op de centimeter vastgelegd in verband met veiligheid. Wanneer een spoor buitengebruik genomen wordt, moeten er dus heel veel nieuwe gegevens in het beveiligingssysteem worden ingevoerd. Dat moet heel secuur gebeuren – niet alleen voor station Amsterdam Zuid, maar voor alle stations op de route van de lijnen die een aangepaste route of dienstregeling gaan rijden.’
Marcel Steinbach
Testen op een vrij spoor
Nadat de beveiligingssoftware is aangepast, moet deze eerst uitvoerig worden getest, op een spoor dat vrij is van metro’s. Walstra: ‘Dat kan alleen ’s nachts, na het rijden van de laatste nachtmetro en voor vertrek van de eerste metro in de ochtend. Doordeweeks zit daar maar 4 uur tussen, maar van zaterdag op zondag 6 uur. Daar komt bij dat we in het weekend veel minder reizigers duperen in het geval er toch iets misgaat of als het uitloopt. Op de zondagochtend reizen slechts een handvol mensen met de metro, in tegenstelling tot doordeweeks. Vandaar dat we ervoor kiezen de update in de zaterdag- op zondagnacht (van 6 op 7 juli 2024) te testen en door te voeren.’ Wanneer de softwareaanpassing is geslaagd, kunnen de metro’s 50 en 51 dus in beide richtingen veilig de dienstregeling rijden op één metrospoor.’
Vernieuwing huidige Minervapassage
Eerder meldden we al dat we deze zomer in sneltreinvaart verder werken aan de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Omdat we aanpassing van het beveiligingssysteem in het weekend van 6-7 juli doen, is er een week langer hinder dan we toen schreven. In een periode van 7 weken slopen we het meest noordelijke metrospoor en -perron om het vervolgens 2 meter hoger terug te bouwen. We verhogen het metrospoor over de gehele lengte van de Parnassusweg tot aan de Beethovenstraat, een flinke klus. Met de verhoging komen drie van de vier metrosporen en -perrons op de hoogte te liggen die nodig is voor de vernieuwing van de huidige stationspassage, de Minervapassage.
Impressie van de vernieuwde Minervapassage
Uiteraard houden we u (richting de zomer) uitgebreid op de hoogte van de werkzaamheden, aangepaste dienstregeling en mogelijke hinder bij en rondom station Amsterdam Zuid.