Van Hattum en Blankevoort is in de aanbesteding van het ontwerp en de realisatie van de tunnel van Zuidasdok als beste beoordeeld. Deze voorlopige gunning betreft het derde grote project van Zuidasdok, na de vernieuwing van station Amsterdam Zuid en de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer.
Ruimte
Door de bouw van de wegtunnel ontstaat meer ruimte voor de stad en haar bewoners en meer ruimte voor groen. Daarnaast neemt de geluidoverlast voor de omgeving af. Tevens maakt de tunnel de uitbreiding mogelijk van station Amsterdam Zuid. Dat zal internationale verbindingen krijgen en daarmee Schiphol en Amsterdam Centraal ontlasten. In de tunnel komt een deel van de te verbreden A10 Zuid te liggen. Deze verbreding zorgt voor een autoluwere binnenstad, een betere en veiligere doorstroming en daarmee voor een betere verbinding met de noordelijke Randstad. Hiermee wordt het regionaal en nationaal belang van de Zuidasdok-tunnel onderschreven. De tunnel is ruim één kilometer lang en komt ten noorden en ten zuiden van station Amsterdam Zuid te liggen. De bouw begint naar verwachting in 2027.
Bouwmethode
De gekozen bouwmethoden waarbij de uitvoeringsrisico’s optimaal beperkt worden, hebben een belangrijke rol gespeeld bij de keuze voor de winnende bouwcombinatie. Frans de Kock, projectmanager Tunnel Zuidasdok: ‘Met de bouw van de tunnel gaan we ruimte maken in een druk gebruikt deel van de stad, om uiteindelijk ruimte te geven. De bouw wordt intensief en dan is het uiterst belangrijk een bouwer te hebben die snapt wat deze specifieke stadslocatie nodig heeft.’
‘Eenvoud waar het kan en maatwerk waar het nodig is’, aldus een woordvoerder van Van Hattum en Blankevoort. ‘Door de combinatie van verschillende bouwtechnieken, waaronder de Cutter soil mixing techniek, zorgen we voor stabiliteit en een stevige constructie van de tunnel en de belendingen’. Daarnaast blijft de bereikbaarheid van de A10 Zuid, de stedelijke wegen en station Amsterdam Zuid tijdens de werkzaamheden zo veel mogelijk gewaarborgd.
Contract
Zuidasdok gunt twee contracten: één contract voor het ontwerpen van de noordelijke en zuidelijke tunnel en één contract voor het realiseren van de tunnel. De realisatie van de noordelijke en zuidelijke tunnel wordt in één keer gegund maar vooralsnog in delen opgedragen. Beide contracten worden aan dezelfde bouwcombinatie gegund. Het betreft een maatwerk-bouwteamovereenkomst voor het ontwerp tot en met het Definitief Ontwerp en een engineering & construct contract. Voor deze gunning geldt een richtprijs van € 895 mln uitgaande van prijspeil januari 2023.
Zuidasdok
Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Amsterdam en van het noordelijk deel van de Randstad, zowel over de weg als met het openbaar vervoer en is een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.