De bouw van de A10 Zuid-tunnel is definitief gegund aan Van Hattum en Blankevoort. Op 3 september 2024 is het contract ondertekend. Dit is het derde project van Zuidasdok, naast de vernieuwing van station Amsterdam Zuid en knooppunt De Nieuwe Meer.
De voorlopige gunning van het project Tunnel vond plaats op 23 juli 2024. Terwijl Van Hattum en Blankevoort de officiële contractpartij is, zal in de praktijk het consortium VolkerWessels Infra met zijn verschillende gespecialiseerde ondernemingen de bouw voor zijn rekening nemen. Zo neemt Van Hattum en Blankevoort het projectmanagement en de civiele betonwerkzaamheden voor haar rekening, is KWS de specialist in logistiek en werkzaamheden aan grond en wegen, verzorgt VSF de specialistische funderingstechnieken en wanden/dakmethode onder overdruk en is Vialis verantwoordelijk voor de (tunnel)technische installaties.
Zitten v.l.n.r.: Lars Sigmond, financieel directeur, Bart van Eijk, algemeen directeur Van Hattum en Blankevoort; Patricia Zorko, plaatsvervangend directeur-generaal Rijkswaterstaat; Hans Ruijter, directeur Zuidasdok; en Gerald Paalman, CEO Volker Wessels Infra.
Twee contracten
Zuidasdok gunt twee contracten: één contract voor het ontwerpen van de noordelijke en zuidelijke tunnel en één contract voor de bouw van de tunnel. We starten in het eerste contract met een gezamenlijk bouwteam, dat tot eind 2026 het ontwerp uitwerkt.
Ruimte voor de stad
Door de bouw van de wegtunnel ontstaat meer ruimte voor de stad en haar bewoners en meer ruimte voor groen. Daarnaast neemt de geluidoverlast voor de omgeving af. Tevens maakt de tunnel de uitbreiding mogelijk van station Amsterdam Zuid. Twee extra treinsporen en een extra treinperron maken internationale treinen vanaf Amsterdam Zuid mogelijk. Zo ontlasten we Amsterdam Centraal en bieden we een alternatief voor korte afstand vliegverkeer vanaf Schiphol.
Betere veiligheid en doorstroming
De tunnel is ruim één kilometer lang en komt ten noorden en ten zuiden van station Amsterdam Zuid. Daarin komt een verbrede A10 Zuid te liggen, waarin bestemmingsverkeer en doorgaand verkeer van elkaar zijn gescheiden. Op deze manier draagt de tunnel, samen met de aanpak van de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel, voor een betere en veiligere doorstroming. En daarmee voor een betere verbinding met de noordelijke Randstad, hetgeen van regionaal en nationaal belang is.
Derde project
De bouw van de wegtunnel is derde project van het programma Zuidasdok dat in uitvoering gaat. In 2018 startten de eerste werkzaamheden voor het project vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Eind 2022 werd het project reconstructie Knooppunt De Nieuwe Meer gegund.
De bouw van de tunnel begint naar verwachting in 2027.